TAI
katab Tallinna süstlavahetus punktidega
Narkomaania on jätkuvalt Eestis tõsine
probleem. Meelemürkide kasutajate ning süstivate narkomaanide arvukus annab
tunnistust, et senine narkopoliitika pole kandnud vilja ning tarvis on täiesti
uut probleemi ennetavat lähenemist. Kahjuks ei suuda rahva tervisekäitumise
strateegiate eest vastutav Tervise Arengu Instituut pakkuda narkomaania leviku ohjeldamiseks
muud kui ebapopulaarse ja kesiste tulemustega süstlavahetuspunktide võrgustiku
rajamine.
TAI
plaanib avada 7 süstlavahetuspunkti.
2016. aastal valminud uurimuses „Kahjude
vähendamise keskustega kaasnevad riskid Tallinna näitel“ leitakse, et tuleb
rajada seitse keskust järgmises järjekorras: kaks Lasnamäele Pae ja Seli asumisse,
üks Põhja-Tallinnasse Sitsi asumisse, üks Kristiinesse Lillekülla, üks Nõmmele
Männiku asumisse, üks Mustamäele Mustamäe ja Kadaka asumi piirimaile ja üks
Haabersti linnaossa Õismäe asumisse ehk lahtiseletatult Kakumäele. Jääb täiesti
arusaamatuks, miks rahumeelne ja perekeskne Kakumäe peab TAI plaanide kohaselt
saama süstivate narkomaanide kogunemispaigaks.
Hetkel
on teravalt päevakorral Sitsi süstlavahetuspunkt, mille vastu on andnud enam
kui 1500 kohalikku oma allkirja. Tähelepanuväärne on see, et
süstlavahetuspunktist teisele poole tänavat on planeeritud tulevikus lasteaed.
TAI tervisekaitsjaid see ei morjenda. Ülalmainitud uurimuses küll mainitakse,
et keskuse rajamisega langeb piirkonnas laste turvatunne ning kokkupuude
ebaadekvaatsete narkomaanidega võib mudilastele kaasa tuua šoki või psüühilise
häire, ent sellega soovitatakse harjuda. Vanemaid lohutatakse, et keskuse
töötajad saavad selgitada, mis kujutab nende klientide näol ohtu ning kuidas
neid ohte vähendada. Samas lapsevanemad peavad tagama lapse ohutu liikumise lasteaeda,
kooli või huviringi, saates neid ise või leides/palgates täiskasvanu, kes seda
teeb. Lapsele tuleb selgitada, kuidas käituda, kui ta märkab narkojoobes
inimesi ning juhul kui laps saab nende nägemisest häiritud, tuleb lapsega
sellest rääkida, tõsisema trauma tekkel aga võtta ühendust spetsialistiga.
Veel
tuuakse uuringus välja, et süstlavahetuspunkti asutamisega kasvab narkootikume
süstivate inimeste kontsentratsioon piirkonnas, mis toob kaasa suurema
võimaluse konfliktide tekkeks klientide ja elanike vahel. Ohu maandamiseks
soovitatakse paigaldada turvakaamerad, mis jälgivad keskuse ümbrust ning
häirenupp, millega saab vajadusel kutsuda ka väljaspool keskust toimuvate
ohuolukordade märkamisel appi turvafirma. Elanikele soovitatakse lukustada keldrid
ja muud kergesti ligipääsetavad ruumid.
Mõlemal
puhul on märgitud turvalisuse eest vastutajaiks elanikud ise, ehk uppuja
päästmine, kui see pole süstiv narkomaan, on TAI arvates uppuja enese asi. Kes
taolise eluvõõra riskianalüüsi kokku kirjutas, ei selgu, sest koostajate nimesid
dokumendist ei leia. Selge on vaid see, et TAI teeb kõik endast oleneva uute
süstlavahetuspunktide rajamiseks, sest nähtavasti on selleks saadud tuge nii
eurofondidest kui ka riigieelarvest. Jääb mulje, et kui midagi paremat pähe ei
tule, loob süstlakeskuste ümber sehkendamine siiski illusiooni rahva tervise
eest valvel seisvast organisatsioonist.
TAI harrastab asendustegevusi.
Lahenduste otsimise asemel tegelevad TAI
ja sotsiaalministeerium asendustegevustega, milleks kulutatakse vahendeid, mida
saaks kasutada märksa mõistlikumalt. TAI eelarve kulub suuresti plakatite ja
voldikute tootmisele, mis teadaolevalt ei ole tõhus ennetustegevus. Kuid samas
ei anta riiklikke eelarvelisi vahendeid kohalikele omavalitsustele vajalike
ennetustegevuste läbiviimiseks. Näiteks TAI ja sotsiaalministeeriumi peetav
võitlus magusa limonaadi vastu meenutab maoistide arveteklaarimist riisipõlde
rüüstavate varblastega, ent on süstlavahetuspunktide jõuga pähemäärimise kõrval
siiski suhteliselt süütu meelelahutus. Tallinna
katmine süstlavahetuspunktide võrgustikuga puudutab aga otseselt kümnete
tuhandete linlaste turvatunnet ning TAI senine praktika ajada asju varjatult
ning kogukonda alles siis kaasates, kui protest üle pea kasvab, teeb
murelikuks.
Sekeldamine ja salatsemine
süstlavahetuspunktide ümber on röövinud kavandatud asutuste läheduses elavatelt
linlastelt hingerahu, söönud närve ning halvendanud tervist ja see on
sotsiaaldemokraatide läbipaistmatu poliitika tulemus. Kas TAI eesmärk ongi
süstiva vähemuse huvisid kaitstes ülejäänud elanikkonna tervist rikkuda, või on
asi siiski selles, et terviseedendajatel on lahendusi pakkuvad ideed lihtsalt otsas?
Me vajame narkoennetust ja sõltuvusse
langenute tõhusat abistamist, ent mitte inimeste turvatunde ja hingerahu arvelt
nui neljaks ebaefektiivseid süstlakeskusi luues.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar