Kilomeetrise lõigu
rekonstrueerimise lõpetab AS Lemmikäinen 15. septembril ja eriti oluliseks teeb
selle tõsiasi, et tegemist on aastaid lahendust oodanud Haabersti ringi
kaasajastamise esimese etapiga. Jää on liikuma hakanud. Seekord ei sumbu
kurikuulsa liiklussõlme rekonstrueerimine planeeringute ja arengukavade tasemel
nagu varem korduvalt on juhtunud.
Ent meenutagem veidi ajalugu.
Juba eelmise kümnendi alguses kõneldi valjuhäälselt vajadusest teha lõpp
ringristmikul kuhjuvatele ummikutele ja iganädalastele plekimõlkimistele. 2002.
aastal otsustas toonane linnavalitsus, et ristmik tuleb ehitada
kahetasandiline, võimalusega kolmanda tasandi väljaehitamiseks Ehitajate tee -
Rannamõisa tee suunal. Haabersti eritasandiristmik oli kavas valmis ehitada
juba 2003. aastal, kasutades maailmas üsna laialt levinud era- ja avaliku
sektori koostöö põhimõtteid (public-private-partnership). Projekti maksumuseks
hinnati 220 miljonit krooni. Muidugi polnud 2003. aastal kahetasandilisest
ristmikust haisugi, ent vaatamata sellele küpses mõte edasi ja kasvas nii
planeeringu kui eelarve osas. 2007. aastal räägiti juba mitmetasandilisest
liiklussõlmest, mille hinnaks prognoositi 500 miljonit. Uue lahenduse kohaselt
pidid seal autod sõitma lisaks ringteele ka tunnelis ning selle kohal kõrguval
sillal. Nagu teame, ei läinud seegi kord asjaks.
Ent mõte uue lahendusega ristmiku
vajadusest ei kadunud, sest aastatega ummikud vaid kasvasid ja probleemid süvenesid.
Prohvetlikena kõlasid linna peaarhitekti Endrik Männi toona lausutud sõnad: „Praegu
on ristmiku ümbruses nii palju logistilisi probleeme, et nende peale tehtud
kulutuste õigustamiseks tuleb ala keskuse olemust tõsta.“ Tänaseks on Paldiski
maantee äärde kerkinud rida äri- ja elu-, ning ka kõrghooneid, arendused piki Rannamõisa
teed on lisanud ristmiku lähialale, kui ühele asumikeskusele, veelgi kaalu. Ent
Männi väljaütlemise elulisus väljendub kõige selgemalt läinud aastal Maxima
kaubanduskeskuse ja linna vahel sõlmitud lepingus, kus äriettevõte toetab 2,95
miljonit maksvaid Ehitajate tee rekonstrueerimistöid ligi miljoni euroga,
saades seeläbi võimaluse juurdepääsu rajamiseks Ehitajate tee 148 kinnistule,
kuhu kerkib uus hüpermarket. See ongi logistiliste probleemide lahendamine, ala
keskuse olemust muutes, leides protsessi algatamiseks ühisosa linna avalike ja
ettevõtte ärihuvide vahel. Võib julgelt väita, et just tänu Maxima toetusele
sai Haabersti ristmiku esimese arendusetapiga alustada juba käesoleva aasta
juunis.
Milline on Ehitajate tee
rekonstrueerimisel rakenduv logistiline mudel? Haabersti liiklussõlmele eelnev
ristumine Õismäe teega varustatakse fooridega, millega reguleeritakse ringile
suunduvate autode voolu. Lihtne ja teravmeelne lahendus tagab suurema
läbilaskevõime ja ohutuse seisukohalt parema regulatsiooni. See on esimese
rekonstruktsioonietapi olulisim saavutus.
Teises etapis rekonstrueeritakse
läbilaskevõime suurendamiseks Rannamõisa tee ringristmikust kuni Lõuka
tänavani, kolmas etapp näeb ette Paldiski maanteele viadukti ehitamise. Kogu
projekt peab teostuma 2017. aasta lõpuks ning maksma läheb see oluliselt vähem
kui esialgsetele grandioossetele liiklussõlmedele kavandatud miljonid.
Euroopalikus urbanistikas on
viimasel ajal loobutud kõnelemast suurtest liiklussõlmedest, mis tõusevad
mitmekorruseliste viaduktidena majade kohale. Ka Eesti pealinnale, kui maailma
mastaabis suhteliselt väikesele asumile, on taolised ülisuured ja kallid
rajatised kohatud. Praegune lahendus, mis hajutab autodevoolu ning perspektiivis
juhib olulisemad liiklusvood katkematult läbi kahetasandilise ristmiku, on
optimaalne. Kaovad ummikud, väheneb riskitase ning samas on kokkuhoitud
vahendite arvelt võimalik rekonstrueerida teisi liiklussõlmi ja tänavaid ning
rajada kergliiklusteid.
Ehitajate tee käikuandmine muudab
liikluse linna problemaatilisemas sõlmes sujuvamaks. Järgnevate etappide
elluviimisel muutub Haabersti ristmiku läbimine niisama hõlpsaks nagu seda on
ükskõik millise normaalse koormusega ristmiku läbimine mujal linnas. Loodan, et
peale 2017. aastat muutuvad jutud ohtlikust Haabersti ringist hääbuvaks
linnamüüdiks.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar