Ilmekas on Tallinna domineerimine
piirivaldade Viimsi, Harku, Jõelähtme, Rae, Saku ja Saue ning satelliitlinnade
Maardu ja Saue üle. Sellesse loetellu võib lisada ka Keila. Praktiliselt on
nende omavalitsuste näol tegemist Tallinna mõjualaga, kus väiksemal-suuremal
määral ollakse orienteeritud pealinna infrastruktuuri tarbimisele. Kaks
kolmandikku sidusvaldade-linnade tööjõulisest elanikkonnast käib ametis
Tallinnas, toimetab siin oma igapäevased ostud ja rahuldab koos perega
kultuurivajadused. Naabervallas-linnas asuvas kodus käiakse vaid magamas,
maksud aga laekuvad sealsesse eelarvesse.
Pendelmigrandi roll on
vastuoluline. Ühelt poolt seostatakse end Tallinnaga. Loo, Tabasalu, Laagri ja
Jüri elanikud peavad end pigem tallinlasteks. Nende seos koduvallaga on sageli
teadvustamata. Enam identifitseerivad end koduasumiga viimsilased, kuid see
johtub pigem käibestereotüübist, mis annab sealsetele elanikele edukate ja
ilusate staatuse. Samuti on end kodukohaga tihedamalt seostanud maardukad,
kelle identiteeditunnet toidab linna ajalooline eripära. Kuid olgu Tallinna
ümbritsevate omavalitsuste elanike identiteeditunne millisel nivool tahes, ilma
Tallinnata tekiksid kohe probleemid igapäevase toimetulekuga.
Kaeme, milline on oma 105 000
elanikuga pea Lasnamäe linnaosaga võrdne „Tallinna tagatuba“.
18 000 elanikuga Viimsi valda
peetakse Tallinna osaks. Faktiliselt ta seda ka on. Viimsi alevik 2360 elaniku
ja Haabneeme 5430 elanikuga, Kelvingi ja teised pisemad külad kujutavad endast
pigem Nõmmele sarnanevaid eramualasid. Viimsilane olla on uhke, sest sealsete
palgatöötajate ca 1300 eurone keskmine palk on riigi kõrgeim, ent see
teenitakse välja Tallinna kontorites. Hommikul stardivad viimisilased varakult,
et jõuda läbi Pirita tee ja Russalka ummiku linna, kuhu jäädakse sageli hiliste
öötundideni, sest nagu tööd, tuleb ka meelelahutust otsida kodust eemal. Ka
suur osa Viimsi lastest saab hariduse pealinna eliitkoolidest. Kuid maksutulu
jätavad viimislased koduse omavalitsuse kulutada, kirudes samas häälekalt
Tallinna liikluskorraldust, mille parandamisse nad ei suvatse aga igapäevaste
kasutajatena sentigi panustada.
17000 elanikuga Maardu linn
kuulus 1991. aastani Tallinna koosseisu. Mis tingis otsuse hästitoimiv linnaosa
eraldi omavalitsuseks muuta, jääb arusaamatuks. Täna on Maardu kõige elujõulisem
ja arenenuima taristuga Tallinna tagamaa omavalitsusüksus. Tallinna ja Tartu
kõrval on Maardu ainus üle 10 000 elanikuga linn, millele Statistikaamet
prognoosib aastani 2040 elanikkonna juurdekasvu. Kuigi Maardul on palju
iseseisva linna tunnuseid, funktsioneerib ta hinnatud elukeskkonnana siiski
vaid tänu Tallinna naabrusele. Taasliitumine pealinnaga lahendaks
liiklusprobleemid, väärtustaks kinnisvara ning oleks vastutulek Muuga piirkonna
eramuomanike ammusele soovile.
Jõelähtme valla 6500 elanikku
saavad enamuse teenustest Tallinnast. 1900 elanikuga Loo positsioneerib end
pigem Tallinna eesasula, kui Jõelähtme suurima asustatud punktina. Pealinna
mõjusfääri jääb kindlalt ka 760 elanikuga Kostivere. Kuigi Loole on planeeritud
rajada rida tootmisettevõtteid, on vahepealne rahvastiku juurdekasv pöördunud
kahanemisele. Liitumine Tallinnaga annaks ettevõtjatele kindla signaali, et
Jõelähtmesse võib panustada ning avaks piirkonnale uued perspektiivid.
14600 elanikuga Rae vald omab
küll olulist tööstuspotentsiaali kuid Jüri 3400, Peetriküla 3600 ning Järveküla
850 elanikku on suures osas siiski orienteeritud Tallinnale.
Ka Saku valla 9730 elanikust
märkimisväärne hulk leiab tööalast rakendust mitte koduvalla ettevõtetes, vaid
sõidab igal hommikul Tallinna.
Saue vald võib kiidelda
positiivse mehhaanilise iibega. 9920 asukast 2012. aastal on praeguseks saanud 10870.
Ent siingi annab põhipanuse Laagri alevik, mida võib pidada orgaaniliselt Tallinna
osaks. Vallas annab pealinna lähedus end ehk naaberomavalitsustest enamgi
tunda. Asustus on koondunud põhiliselt valla põhjaossa Tallinna linnaga
piirnevale ja Tallinn-Keila-Paldiski maantee äärsele alale. Saue linnal oma
5530 elaniku ning 200 ettevõtte pakutavad 1800 töökohaga oleks perspektiivi
areneda tõsiseltvõetavaks autonoomselt toimivaks keskuseks, ent suure naabri
lähedust ära kasutav linnavalitsus pole vaevunud mugavustsoonist väljuma ning
linnakese infrastruktuuri arengusse panustama.
Harku vald 12980 elanikuga on
sarnaselt Viimsile pigem üks Tallinna eesasumeid. Märkimisväärne taristu on
vaid 3340 elanikuga Tabasalus. 830 elanikuga Tiskre, 1620 elanikuga Muraste ja
910 elanikuga Suurupi on koduks igapäevaselt Tallinnas tööl käivatele
inimestele.
Tallinna linnaregiooni osana võib
käsitleda ka 9750 elanikuga Keilat. Aastakümneid tihedalt Tallinna sateliidina
püsinud linnake pole üritanudki rajada piisavat infrastruktuuri, sest kõik
Keilas puuduva leiavad sealsed elanikud lühikese rongisõidu kaugusele jäävast
Tallinnast.
Tallinna linnaregioon toodab oma
äärealade jaoks stagnatsiooni, pealinnale aga liigset koormust
pendelmigratsiooni probleemsete lisamõjude näol. Satelliitlinnad ja –vallad
saavad keskuselt töökohad ja teenused, elanikelt aga kasseerivad maksud. Kuna
paljud lisakulutused, mis tuleks teha taristu väljaarendamiseks, pole suure
naabri läheduse tõttu vajalikud, suudavad pealinna ripatsina majandada end ära ka
need omavalitsused, mis priiskava eluviisi tõttu muidu raskustesse satuksid.
Et tagada linnaregiooni ressursside
mõistlik planeerimine on esmatähtis allutada kogu arengupotentsiaal ühtse
keskuse juhtimisele, mis tagab piirkonna jätkusuutlikkuse. Tallinna
linnaregioon on ainus rahvusvaheliselt arvestatav klaster riigis ja Eesti
rahvusvahelise läbilöögivõime seisukohalt on ülitähtis lõpetada selle
killustumine erinevate omavalitsuste vahel. Linnaregioonide suurus määrab nende
eduloo, sest geograafiline lähedus ja kvalifitseeritud töötajate arv lisavad
ressursse ja koostöö võimalusi ning vähendavad innovaatilisi riske. Logistiliselt
juba toimiva Suur-Tallinna liitmine ka haldusterritoriaalselt on
rahvusvahelistele ettevõtetele oluline argument oma esinduste avamisel Eestis. Meie
kohalikule tööstusele on stiimuliks kaasaegne ja sidus linnataristu.
1/5 tallinlastest tuleb tuua
koju, kuhu nad kuuluvad. Igasugune separatism ja erakondlikest huvidest lähtuv
kitsarinnaline kihelkondlikkus tuleb lõpetada, alustades läbirääkimisi
sidusomavalitsusterritooriumite liitmiseks ühtselt hallatavasse Suur-Tallinna
linnaruumi.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar