reede, 28. november 2014
Haabersti saab oma ärilinnaku
Tallinna
Linnavolikogu kehtestas 21. augusti istungil Paldiski maantee 241, 241d ja 243a
paiknevate kinnistute detailplaneeringu, millega lõppes 2006. aastal eskiisi
esitamisega alanud põhjalik planeeringuprotsess. 20,5 ha suuruse alale
kavandatakse ehitada 30 neljakorruselist, 15 kolmekorruselist ja 16
kahekorruselist tootmis- ja ärihoonet, 7 neljakorruselist ja 2 kolmekorruselist
ärihoonet ning üks kahekorruseline tootmishoone. Kavandatud planeering annab
võimaluse Tähetorni tööstusala märgatavaks laiendamiseks. Taolises mahus
ärilinnakut, mis oma mastaapsuselt pälvib üleriigilist tähelepanu, pole
Haaberstisse seni planeeritud. Miks on Paldiski maantee 241, 241d ja 243a
planeering niivõrd oluline, et sellel eraldi peatuda? Eelkõige seetõttu, et
toob linnaossa märkimisväärselt uusi töökohti, mis on tähtis asumi ja kogu
Tallinna tasakaalustatud arenguks. Töökohtade lisandumine aitab vältida
sotsiaalsete probleemide teravdumist, lisades turvatunnet kõigi haaberstlaste
jaoks. Kodulähedaste töökohtade peamine positiivne mõju ilmneb
tipptunnikoormuse vähenemises. Haabersti elanikud, kes uues ärilinnakus
rakendust leiavad, saavad võimaluse pühendada seni teistesse linnaosadesse
töölesõitmisele kulunud
aeg millelegi vajalikumale. Pole enam tarvis autoga ametisse kihutada või igal
hommikul ja õhtul pikalt bussis loksuda. Tallinna suured korruselamute asumid
Haabersti, Mustamäe ja Lasnamäe ehitati ajal, mil urbanistikapõhimõtted
erinesid oluliselt neist tõekspidamistest, mis on moodsa linnaplaneerimise
aluseks. Tallinna nn magalapiirkondade rajamisel jäeti „mägede“ infrastruktuur
suures osas lõpuni välja ehitamata. Seda soodustas kütuse odavus ja
vähenõudlike linlaste leplik valmisolek täiskiilutud bussides trügida.
Viimastel aastakümnetel on toonaseid vajakajäämisi küll oluliselt silutud, ent
tehtud vead kaovad visalt. Uue trendina on lisandunud nn „põllukülade“
probleem, kus puudub igasugune eluks vajalik taristu. Need viiekümne kilomeetri
raadiuses Tallinna ümbritsevad eramuasumid toidavad pendelmigratsiooni, millest
ummistuvad tipptundidel linna sisse- ja väljasõiduteed. Kahjuks pole Tallinnal
võimalik pidurdada ümberkaudsetes valdades toimuvaid kontrollimatuid
planeerimisprotsesse, kus jäetakse arvestamata tõsiasjaga, et inimasustus ei
saa eksiteerida eraldi töökohtadest, koolidest, kauplustest ja muust eluks
vajalikust ning lükatakse uuselamualade sotsiaalne teenindamine süüdimatult
lähedalasuva pealinna kaela. Ent tagasi Tallinna juurde. Meie kodulinnal tuleb
oma väljavenitatud kuju ning Ülemiste järve ja mere vahele surutud keskuse
tõttu põrkuda senise linnavälise ja -sisese
pendelmigratsiooni jätkumisel tõsiste liiklusprobleemidega, mille lahendamine
erinevate tunnelite ja viaduktidega on äärmiselt kulukas ja 400 000 elanikuga keskuse
jaoks selgelt üle jõu käiv. Muidugi leevendab probleemi ühistranspordi
eelisarendamine, ent ka siin on piirid. Sageli on head võimalused pealinna
liiklusprobleemide lahendamiseks linnavalitsusest mööda minnes maha mängitud.
Näiteks pole enam võimalik rajada Tallinnale vajalikku Järvevana teed
dubleerivat ümbersõitu teisel pool Ülemistet, kuna ei naabervallad ega riik
pidanud vajalikuks perspektiivse ringmagistraali jaoks maade broneerimist.
Linnas endas tekib aga ühe valupunkti kõrvaldamisel kohe uus. Seda tõestab
ilmekalt Ülemiste hästitoimiv liiklussõlm, mille eelised sumbuvad tipptunnil
Retke tee ja Sõpruse puiestee ristmike olematusse läbilaskevõimesse.
Paratamatult tuleb asuda linnaplaneeringus eelistama lahendusi, kus töökohad,
kaubanduskeskused ja koolid asuvad kodule võimalikult lähedal. Just seepärast
on iga uus tootmist ja äritegevust võimaldav planeering Haaberstile oluline.
Kui võrrelda töökohtade olemasolu linnaositi, on Haabersti Mustamäest ja
Lasnamäest kehvemas seisus. Ajal, mil Mustamäe ja Lasnamäe on teinud töökohtade
loomisel ja taristu arendamisel Tallinna Tehnikaülikooli toel toimiva
teaduspõhise tootmise, kompaktse tööstuspargi ning Ülemiste
innovatsioonilinnaku sünergiat kasutades olulise sammu, pole aktiivne ärieliit
Haaberstit veel leidnud. Kasutamata on jäänud linnaosa potentsiaal, milleks on
soodne asukoht ja haritud tööjõud. Just nende eeliste tutvustamises ning
ärieliidi kaasamises Haaberstisse uusi töökohti loovate ettevõtete toomiseks,
näeb linnaosa valitsus lähiaastate tähtsaimat väljakutset. Kui tulevad
tootmisettevõtted ja töökohad, kaasneb sellega kogu linnaosa taristu senisest
kiirem ja innovaatilisem areng. Julgemalt peab toetama iga sellesuunalist
algatust, tehes kogukonnas selgitustööd, et tootmisettevõtted ei kärbi
Haabersti kui loodussõbraliku ja inimkeskse elupaiga väärtust, vaid vastupidi,
kasvatavad seda. Kindalasti on vaja algatada planeeringumenetluste
hõlbustamiseks kogukondlikke debatte, sest sageli pidurdab häid ettevõtmisi
just vähene informeeritus. Paldiski maantee 241, 241d ja 243a paiknevate
kinnistute detailplaneering omab Haabersti jaoks märgilist tähendust.
Muljetavaldavate ehitusmahtudega tootmisala annab uue hingamise tervele
linnaosale.
Tellimine:
Postituse kommentaarid (Atom)
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar