kolmapäev, 17. september 2014

Jää on hakanud liikuma

Õismäelastele ja ka teistele tallinlastele pole uudiseks, et Ehitajate tee Haabersti ringristmiku poolne osa on põhjaliku remondi käigus omandanud uue ilme ja muutunud lausa neljarealiseks, saades eraldussaare ning uued kõnniteed.

Kilomeetrise lõigu rekonstrueerimise lõpetab AS Lemmikäinen 15. septembril ja eriti oluliseks teeb selle tõsiasi, et tegemist on aastaid lahendust oodanud Haabersti ringi kaasajastamise esimese etapiga. Jää on liikuma hakanud. Seekord ei sumbu kurikuulsa liiklussõlme rekonstrueerimine planeeringute ja arengukavade tasemel nagu varem korduvalt on juhtunud.

Ent meenutagem veidi ajalugu. Juba eelmise kümnendi alguses kõneldi valjuhäälselt vajadusest teha lõpp ringristmikul kuhjuvatele ummikutele ja iganädalastele plekimõlkimistele. 2002. aastal otsustas toonane linnavalitsus, et ristmik tuleb ehitada kahetasandiline, võimalusega kolmanda tasandi väljaehitamiseks Ehitajate tee - Rannamõisa tee suunal. Haabersti eritasandiristmik oli kavas valmis ehitada juba 2003. aastal, kasutades maailmas üsna laialt levinud era- ja avaliku sektori koostöö põhimõtteid (public-private-partnership). Projekti maksumuseks hinnati 220 miljonit krooni. Muidugi polnud 2003. aastal kahetasandilisest ristmikust haisugi, ent vaatamata sellele küpses mõte edasi ja kasvas nii planeeringu kui eelarve osas. 2007. aastal räägiti juba mitmetasandilisest liiklussõlmest, mille hinnaks prognoositi 500 miljonit. Uue lahenduse kohaselt pidid seal autod sõitma lisaks ringteele ka tunnelis ning selle kohal kõrguval sillal. Nagu teame, ei läinud seegi kord asjaks.

Ent mõte uue lahendusega ristmiku vajadusest ei kadunud, sest aastatega ummikud vaid kasvasid ja probleemid süvenesid. Prohvetlikena kõlasid linna peaarhitekti Endrik Männi toona lausutud sõnad: „Praegu on ristmiku ümbruses nii palju logistilisi probleeme, et nende peale tehtud kulutuste õigustamiseks tuleb ala keskuse olemust tõsta.“ Tänaseks on Paldiski maantee äärde kerkinud rida äri- ja elu-, ning ka kõrghooneid, arendused piki Rannamõisa teed on lisanud ristmiku lähialale, kui ühele asumikeskusele, veelgi kaalu. Ent Männi väljaütlemise elulisus väljendub kõige selgemalt läinud aastal Maxima kaubanduskeskuse ja linna vahel sõlmitud lepingus, kus äriettevõte toetab 2,95 miljonit maksvaid Ehitajate tee rekonstrueerimistöid ligi miljoni euroga, saades seeläbi võimaluse juurdepääsu rajamiseks Ehitajate tee 148 kinnistule, kuhu kerkib uus hüpermarket. See ongi logistiliste probleemide lahendamine, ala keskuse olemust muutes, leides protsessi algatamiseks ühisosa linna avalike ja ettevõtte ärihuvide vahel. Võib julgelt väita, et just tänu Maxima toetusele sai Haabersti ristmiku esimese arendusetapiga alustada juba käesoleva aasta juunis.

Milline on Ehitajate tee rekonstrueerimisel rakenduv logistiline mudel? Haabersti liiklussõlmele eelnev ristumine Õismäe teega varustatakse fooridega, millega reguleeritakse ringile suunduvate autode voolu. Lihtne ja teravmeelne lahendus tagab suurema läbilaskevõime ja ohutuse seisukohalt parema regulatsiooni. See on esimese rekonstruktsioonietapi olulisim saavutus.

Teises etapis rekonstrueeritakse läbilaskevõime suurendamiseks Rannamõisa tee ringristmikust kuni Lõuka tänavani, kolmas etapp näeb ette Paldiski maanteele viadukti ehitamise. Kogu projekt peab teostuma 2017. aasta lõpuks ning maksma läheb see oluliselt vähem kui esialgsetele grandioossetele liiklussõlmedele kavandatud miljonid.

Euroopalikus urbanistikas on viimasel ajal loobutud kõnelemast suurtest liiklussõlmedest, mis tõusevad mitmekorruseliste viaduktidena majade kohale. Ka Eesti pealinnale, kui maailma mastaabis suhteliselt väikesele asumile, on taolised ülisuured ja kallid rajatised kohatud. Praegune lahendus, mis hajutab autodevoolu ning perspektiivis juhib olulisemad liiklusvood katkematult läbi kahetasandilise ristmiku, on optimaalne. Kaovad ummikud, väheneb riskitase ning samas on kokkuhoitud vahendite arvelt võimalik rekonstrueerida teisi liiklussõlmi ja tänavaid ning rajada kergliiklusteid.

Ehitajate tee käikuandmine muudab liikluse linna problemaatilisemas sõlmes sujuvamaks. Järgnevate etappide elluviimisel muutub Haabersti ristmiku läbimine niisama hõlpsaks nagu seda on ükskõik millise normaalse koormusega ristmiku läbimine mujal linnas. Loodan, et peale 2017. aastat muutuvad jutud ohtlikust Haabersti ringist hääbuvaks linnamüüdiks.

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar