Juba mõnda aega on avalikkuse tähelepanu
keskpunktis noortekampade võimutsemine Tallinna kesklinna parkides. Luubi alla
on võetud nii põhjused, mis noori kampadesse meelitavad, kui ka omavalitsuse ja
riigi võimalused noorsoovägivalla ennetamiseks. Jääb loota, et tähelepanu ajaga
ei haju, vaid suudame edaspidi pakkuda alles kujunevatele isiksustele
alternatiivseid tegevusi ja vaimset tuge, et nad end halvast seltskonnast eemal
hoiaksid, ega hävitaks oma tulevikku.
Sama
tõsiselt tuleb kõnelda perevägivallast.
Pargipeksmistest veelgi tõsisem on nii
Tallinnas kui kogu Eestis olukord kodu- ehk moodsamalt lähisuhtevägivallaga.
Probleem on tohutu ja ohvrite arv hirmutav. Armutu statistika kinnitab, et meie
kodudes saab vigastada enam inimesi, kui liikluses, kus olukord on avalikkuse
hinnangul katastroofiline. 2015. aastal Avatud Ühiskonna Instituudi poolt
tehtud uuring tuvastas, et Eestis sai aasta jooksul perevägivalla tõttu
vigastusi ligi 38 000 naist, 15 000 meest ja 2400 last.
Kahjuks oleme selle ohtlikeima
kuriteoliigi ennetamisel ning ohvrite abistamisel üks saamatuimaid riike
Euroopa Liidus. Siiani elame õndsas usus, et kodus saadud nahatäis ei tee
naisest või ka mehest (84% koduvägivalla ohvritest on naised ja 16% mehed)
täisväärtuslikku ohvrit ning pereringis aset leidnud jõhkrused tuleb lahendada
pigem lepitamise kui karistamise abil. Reeglina eelistatakse vägivallatsejat ja
peksasaanud naine peab koos traumeeritud lastega turvakeskusesse pagema, samal
ajal kui sügelevate rusikatega mees naudib kodumõnusid ja sotsiaaltöötajate
tähelepanu, kes näevad temas samasugust ohvrit nagu sinisekspekstud silmadega
abikaasas, ja püüavad maksku mis maksab rusikakangelasest pereisa stressi
maandada, lootes, et äkki loobub ta siis lähedaste tümitamisest.
Eesti
vajab perevägivalla ohvreid kaitsvat seadust.
Väga paljudes maades, balti riikidest
näiteks Leedus, on sinisilmsest lepitamispraktikast loobutud ning koduvägivalda
käsitletakse võrdselt teiste kuriteoliikidega. Lähisuhtevägivalla puhul pole
Leedus tarvis kannatanul teha avaldust ja võidelda süüdlase kohtusse jõudmise
nimel, vaid selle eest hoolitsevad õiguskaitseorganid ka siis, kui kannatanu,
kas siis mesijutu või ähvarduste ajel, igasugusest süüdistamisest loobub.
Perevägivalla vastase seaduse on võtnud
vastu 119 riiki, nende hulgas lisaks Leedule ka Austria, Suurbritannia, USA, Austraalia,
Saksamaa, Hispaania, Tšehhi, Sloveenia, Holland, Šveits, Bulgaaria. Seadusega
anti avalikkusele selge sõnumi, et pere keskel toimepandud vägivald on
kuritegu, ja see jõudis pärale.
Näiteks USAs, kus koduvägivalla vastane
seadus jõustus 1994. aastal, kahanes 1993–2010 partneri poolt tapetud naiste
arv 30%, vägivallajuhtumite arv koguni 2/3.
Euroopas oli üks teenäitajatest Austria,
kus perevägivalla vastane seadus jõustus 1997. Politsei sai õiguse
vägivallatseja kodust lahkuma sundida, ja seda vaatamata ohvri ütlustele või
soovidele. Seadus näeb ette 14 päeva pikkust kaitset ahistava jälitamise puhul,
mis laieneb töökohale, kooli, kus lapsed õpivad ja mujale.
Leedu
liigub õigel teel.
Kas selline karmus on põhjendatud?
Vaadates muutusi lähinaabri Leedu koduvägivalla statistikas, võib kinnitada, et
igati.
Leedu sai lähisuhtevägivalla seaduse 2011.
aastal. Enne rakendus sealgi Eestiga sarnane stsenaarium, kus vägivallatseja ja
kannatanu vastutasid juhtunu eest võrdselt. Perevägivalda käsitleti eraasjana
ja õiguskaitseorganid said õiguse algatada kriminaalmenetlust alles raskete
vigastuste tekitamise korral. Seaduse vastuvõtmiseni oli tavaline, et vägivald
peredes jätkus. Leedus mõisteti, et väheefektiivne seadusandlus, kus vastutus
vägivallatseja karistamise eest lasub kannatanul, õõnestab ühiskonna normaalset
toimimist.
Seaduse vastuvõtmise järel vähenes
tapmiste arv lähisuhte pinnal aastaga 30% – 2011. aastal 147 juhtumit, 2012.
aastal 104 juhtumit. Kasvas kannatanute arv, kes julgesid õiguskaitseorganitelt
abi otsida. 2011. aastal registreeriti 618 vägivalla ohvrit, 2012. aastal 4582.
Seadus julgustas ohvreid riigilt abi otsima, et probleem lõplikult lahendada.
Riigil
pole õigust probleemi eirata.
Me ei tohi jätkata senise praktikaga ning
tegeleda lähisuhtevägivalla puhul agressiivse poole nunnutamisega. Tuleb teha
kõik, et inimesed tunneksid end kodus turvaliselt, sest koduseinad peavad
toetama, mitte lämmatama. Kui me ei suuda riigi ja ühiskonnana koduvägivallale
piiri panna, püsib negatiivne iive, sest heidutatud naised ei planeeri pere
kasvu, langeb tööviljakus, kaob inimeste loomingulisus ja nad ei suuda enam
avalikus elus osaleda. Vägivaldsetest kodudest pärit laste õppeedukus langeb
ning neist endist saavad koolikiusajad ja täiskasvanuks sirgudes pere hirmu all
hoidvad türannid.
Koduvägivald
läheb riigile maksma hiigelsummasid.
Lähisuhte vägivald pole peresisene
probleem, vaid selle eest maksame me kõik. Perevägivalla tekitatud kahjud
lähevad riigile maksma 116,5 miljonit eurot aastas. Kahjude suurus arvutati
välja 2016.aastal Avatud Ühiskonna Instituudi eestvedamisel, summeerides
erinevates ametkondades tehtud uuringute tulemusi. Hinna moodustavad saamata
jäänud toodang, langenud töövõime, vähenenud tootlikkus ja kasum, ravile
kulunud vahendid ja aeg, politsei, kohtute ja vanglate kulud, elukvaliteedi
langus jne.
Ühe koduseinte vahel korda saadetud
kuriteoga tekitatakse kahju ligi 38 000 eurot. Tegelik hind võib olla 10
korda suurem, sest vaid iga kümnes perevägivalla ohver pöördub praeguses
lootusetus olukorras abi saamiseks politsei poole.
Ohvrid
ootavad abi.
Seni pole riigikogu ega sotsiaal- ja
justiitsministeerium koduvägivalla probleemi tõsiselt võtnud. Tundub, et
sotsiaalministeeriumi ametnikel on nii palju jändamist reklaamikampaaniatega „erinevus
rikastab“, et perevägivallaga ei jää mahti tegeleda. Justiitsministeerium aga
tammub jalalt jalale, ega tea, kust otsast pihta hakata. Ohvrid aga ootavad, et
neid aidataks. Kaua veel?
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar