reede, 15. august 2014

Tallinna Sadam kuulugu linnale


Toetan täielikult endise munitsipaalpoliitiku Rainer Vakra suu läbi väljaöeldud sotsiaaldemokraatide seisukohta, et nagu teistes Euroopa pealinnades peaks ka Tallinnas kuuluma olulised sümbol- ja turismiobjektid linnale. Vakra avaldas oma arvamuse, toetuseks majandusminister Urve Palo võitlusele teletorni erastamise vastu, mida taotleb valitsuse reformistlik tiib. Endise Nõmme linnaosavanema sõnul peavad Tallinna sotsiaaldemokraadid oluliseks teletorni jäämist linna ühe sümbolina avalikku kasutusse. "Nii nagu Eiffeli torn kuulub Pariisile võiks ka teletorn Tallinnale kuuluda nagu Rocca al Mare vabaõhumuuseum ja Tallinna loomaaed," leidis Vakra.

Tuleb tunnistada, et aastatepikkune lävimine linna probleemidega on aidanud Vakral mõista, millist olulist kahju põhjustab riigile reformierakonna vastandumine pealinna munitsipaalvõimule ning kindlasti on sotsiaaldemokraatide algatus oma koalitsioonipartneri kainestamiseks teretulnud. Haabersti linnaosavanemana rõõmustab mind, et lisaks teletornile kavandavad sotsiaaldemokraadid anda linna alluvusse ka Haabersti territooriumile jääva Rocca al Mare vabaõhumuuseumi. Seni kuulub muuseum kultuuriministeeriumi haldusalasse. Kindlasti oleks eesti kultuurile niivõrd olulise objekti areng märksa kiirem ja dünaamilisem, kui seda juhiks Tallinna linn. Seda tõestab linnale kuuluva ja samuti Haabersti territooriumil tegutseva Tallinna Loomaaia viimaste aastate jõuline areng.

Kuid miks piirduda munitsipaliseerimisel vaid sümbolobjektidega? Taas tuleks tõsta päevakorda Tallinna Sadama linna omandisse andmine. Sellest on räägitud korduvalt, kuid lähtudes teatud kildkonna kitsastest huvidest, on mõtte vastased suutnud idee teostamise ühisrindesse koondudes summutada. Kuna sadama näol on tegemist ettevõttega, kust saadav tulu silub populistlikest otsustest riigikassasse tekkivaid auke, on reformierakond sellele arukale mõttele tuliselt vastu. Millegipärast ei veena sadama dividende noolivat sõpruskonda ka hea näide meie lähinaabrite juurest, kus tõeliselt innovatiivse arengu on Helsingi sadamale taganud just kuulumine linnale.

Tallinnas on tekkinud kummaline olukord, kus kogu parvlaevadele suunduva sõidukite ja kaubaautode voolu peab teenindama linna infrastruktuur ning selleks tehtavad kulutused jäävad 100% omavalitsuse kanda, sadama teenitud kasumi võtab aga endale riik, kelle investeeringud Tallinna turismiobjektide arengusse jäävad enam kui tagasihoidlikuks. 2013. aastal läbis sadama üle 9,2 miljoni reisija. Läinud aasta juulis reisis sadama kaudu 1,2 miljonit inimest, mis on pea kolm korda rohkem, kui linnas püsielanikke. Kõik need inimesed kasutasid Tallinna infrastruktuuri, tekitades linnale olulise lisakoormuse. Muidugi ei tulnud miljonid läbi sadama saabuvad reisijad imetlema e-valitsuse edusamme ja õhukese riigi fenomeni, vaid ikka selleks, et tutvuda Tallinna vanalinna ja muuseumitega. Unikaalse vanalinna ja muude vaatamisväärsuste ülalpidamine on aga jäetud omavalitsuse õlule. Linnale kuuludes, panustaks Tallinna Sadam enam turismi arengusse ja liituks harmooniliselt linna ühtse taristu parema toimimise nimel teostuvate arengutega. Sadam vaid võidaks sellest ja tulevikuplaanidesse ei lipsaks enam taolisi ministeeriumikabinettide eluvõõras hämaruses sündinud apsakaid nagu konteinersadama arendamine otse Russalka kõrval. Linna sadam oleks osa arenevast ja elanike huvidega arvestavast organismist, tõeline Tallinna Sadam, mitte poliitmängude ja erinevate huvigruppide taotluste ristumise tallermaa. Sadama juhatuse esimees Ain Kaljurand on öelnud, et poliitika saab kindlasti toetada majandust ja kui ta seda ei tee, siis parem oleks, kui ta ei segaks. Muutumine munitsipaalsadamaks võiks Kaljuranna soovi teostada ja sadam saaks uue hingamise ning vabamad võimalused.
 
On loomulik, et Tallinna Teletorn, Vabaõhumuuseum ja Tallinna Sadam kuuluksid linnale. Idee elluviimises näen ka üht olulist koostöövaldkonda, mis lõpetaks pealinna ja Toompea võõrandumise ning tagaks, et Tallinn saaks vabalt rakendada oma potentsiaali pealinnana, mida seni on pärssinud oluliste rajatiste hoidmine riigi omandis. Linnavalitsus on selliseks koostööks valmis. Kui sotsiaaldemokraadid suudavad koalitsioonipartneri kõrval säilitada selgroo, oleks järgmine loogiline samm, et ebaõiglase kriitikatule alla sattunud majandusminister Palo usaldaks oma tõekspidamisi ja alustaks läbirääkimisi Tallinna Sadama munitsipaalomandisse andmiseks. 

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar