Kuidas vältida põhiseaduslikku kriisi
Üle aastate on Eestil taas valitsus, mis
arvestab kõigi elanikkonnagruppidega ning on tõsiselt käsile võtnud vähese
sissetulekuga inimeste toetamise ja palgavaesusest väljaaitamise. Ent kas
sotsiaalsemast ja koostööle altist riigivõimust piisab põhiseadusliku kriisi
ärahoidmiseks? Pean silmas Eesti Vabariigi Põhiseaduse sätet, mis paneb riigile
kohustuse tagada eesti rahvuse ja kultuuri säilimise läbi aegade. Aga kui see
demograafilise olukorra jätkuva halvenemise tõttu ühel hetkel enam võimalik
pole? Kui me ei saa enam hakkama isegi rahvastiku vähenemise peatamisega, nagu
soovib Riigikogu juurde loodud rahvastikukriisi komisjon? Kas siis saabubki
hetk, mil tuleb tunnistada riigi suutmatust Põhiseadust järgida?
Me
pole ju ometi käega löönud?
Rahvastiku vähenemisest ning vajadusest
igati soosida laste arvu kasvu Eesti peredes, on räägitud aastaid, uskudes
sinisilmselt, et tasub vaid tõsta toetusi ning elavdada majandust ja iive
pöörab positiivseks. Oleme endale sisendanud „Pole hullu, küllap me kriisist
üle saame ja rahvana kosume!“. Ometi pole olukord paranenud, vaid järjest
hullemaks muutunud. Nii nagu kogu maailm liigub katastroofiliste kliimamuutuste
ja liikide väljasuremise poole, jätkame me rahvana hääbumise teel, püüdes
olukorra tõsidust optimistlike repliikide pildumisega pisendada. Kuid näib, et
illusioonide aeg hakkab lõppema ja olukorda vaagides ei jää ka rahvastikukriisi
komisjonil üle muud, kui tunnistada, et rahvastiku vähenemise peatamiseks
kiireid lahendusi pole, kui meid veel üldse miski hääbumisest päästab.
Otsekohene ja kainestav hinnang peaks meid häirekellana äratama ning panema
tõsiselt analüüsima, mida oleme teinud 25 iseseisvusaasta jooksul valesti, et
lapsi järjest vähem sünnib ja kas saaksime kogukonnana ning inimestena
allakäigu peatamiseks siiski midagigi ära teha.
Me ei tohi käega lüüa, ega alla vanduda,
sest siis muutuks mõttetuks nii võitlus, mida saja aasta eest Vabadussõja
lahinguväljadel peeti, kui ka iseseisvuse taastamisele viinud vankumatu eneseusk
ja meelekindlus. Ja kui me selle minetame, mida oleme siis rahvana üldse väärt?
17
aastat oma naba imetlemist.
Tuleb tunnistada, et oleme olnud rahvana
äärmiselt mugavad. Me suutsime end kokku võtta ja vabaks võidelda, alistumata
suure impeeriumi hirmutava ülemvõimu ees, ent võidujoovastuses jätsime kahe
silma vahele, et vabadust tuleb iga päev kaitsta mugandumise, omakasu, rumaluse
ja ükskõiksuse eest. 17 seisakuaastat, mil meid sõnades juhatati viie rikkama
riigi meepottide poole, tegelikkuses aga kupatati tagasi stagnatsiooni, on
põhjuseks, miks rahvastikukriis räsib meid halastamatumalt kui teisi vananeva
elanikkonnaga Euroopa riike. Ühetaoline solidaarsust eirav maksusüsteem,
madalad palgad, ebakindlus tuleviku ees ja massiline väljaränne peegeldub
noorte hoiakutes ning otsuses, lükata pere loomine kaugesse tulevikku. Samal
ajal, kui õhtuti kodudes läituvatel teleriekraanidel võis jälgida poliitilise
eliidi säravat elu, tühjenesid külad, käsid alla väikelinnad ja sajad tuhanded
pühkisid isamaa tolmu jalgadelt. Selline oli Eestimaa elu ajal, kui peaminister
kandis stanniolist kiivrit ja tema järeltulija tegeles peenhäälestusega.
Ainus
lahendus on positiivne iive.
Kas suudame kuristikku sööstva rongi
peatada? Kindlasti mitte, kui ülekaalu saavutavad sisserändekvootide ja
piiramatu migratsiooni eest võitlevad ühepäevaperemehed. On ju nii ahvatlev probleem
mängleva kergusega lahendada, tuues sündimata jäänud laste ja parema elu peale
pagenud noorte asemel sisse uued inimesed, kellest eeldatakse mingil tasemel
töö tegijaid ja sisetarbimise turgutajaid. Mõttes pole ju midagi uut. Aastate
eest soovitas president Toomas Hendrik Ilves Eesti rahvastiku tihendamiseks tuua
maale 50 tuhat migranti Saksamaalt.
Et migratsioonile rajatud ühiskond pole
kestlik, multikultuursuse jüngreid ei morjenda. Ajaks, mil rändesurve tagajärjed
hakkavad senist elukorraldust lammutama, on kasum teenitud ja odava tööjõuga
kaasnevad probleemid jäänud riigi lahendada. Raha ei haise ka nende
Reformierakonna isakeste jaoks, kes riigi ja rahva käekäigu pärast krokodillipisaraid
valades räägivad, kuidas praeguse valitsuse poolt rakendatud astmeline
maksusüsteem majandusel jalad alt lööb. Silmakirjalikkusel pole südametunnistust.
Eesti
tulevik on meie kätes.
Me ei tohi rahvastikukriisile läbi sõrmede
vaadata ja õnneks on praegune valitsus seda ka mõistnud. Peaminister Jüri Ratas
on kriisi ohjeldamisega algust teinud ja kuigi selleks ellu kutsutud komisjoni
esimesed sammud võivad tunduda ehk liialt kammitsetuina, saab seda pidada üle
hulga aastate lootustandvaks märgiks, et tahe eesti rahva keele ja kultuuri
säilitamiseks ning põhiseadusliku kriisi ärahoidmiseks, on taas tärganud. Ent
selleks, et jõuda tulemusteni, on vaja meie kõigi tuge ja eelkõige probleemi
tunnistamist.
Sündivus on mõjutatav, ent selleks peame
kujundama toimiva pere- ja noorsoopoliitika, looma eeldused noorte perede
majanduslikuks toimetulekuks. Lapsi kasvatavad emad ja isad peavad saama
soodsad õppimis- ja enesetäiendamisvõimalused. Tõrjuda tuleb igasugust noorte naiste
ja emade diskrimineerimist tööandjate poolt. Tuleb teha kõik, et lapsi ei peetaks
karjäärile takistuseks, vaid nende olemasolu pigem toetaks vanemate
eneseteostust.
Ei tohi leppida olukorraga, kus valitsuse
juures puudub rahvastikukriisist väljumise eest otsene vastutaja. Rahvastikuministri
institutsiooni uues kvaliteedis taastamisega, looksime võimaluse koordineerida kriisi
ületamise nimel kõigi ministeeriumide ja riigiametite tööd. Rahvastikukriisi
komisjoni poolt välja töötatav rahvastikupoliitika alusdokument aastateks 2018-2035,
peaks aga olema eelmisest samalaadsest märksa sisukam, tuues välja kõik
muutused, mida ühiskonnas, valitsuses ja üksikisiku tasandil iibe kasvule
pööramiseks vajame. Olgem optimistid ja uskugem oma elujõudu! Veel on võimalus.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar