Lapsed on rikkus, ilma kelleta kaotavad
mõtte kõik arenguplaanid ja tulevikuprojektid, ent nagu näitab Eurostati
viimane laste tervist analüüsiv uuring, ei oska me oma rikkust hoida. Laste
tervise vaates jääb Eesti Euroopa Liidu liikmesmaadest viimaste hulka.
Uuringus aluseks võetud 2017.
aasta näitajate järgi, oli EL-i lastest tervisega hästi või väga hästi enam kui
95 protsendil. Vanusegruppide vaates nägi tervisemonitooring välja järgnevalt: alla
viieaastaste hulgas oli Euroopa Liidus keskmisena hea ja väga hea tervisega 96,5,
5-9 aastaste seas 95,9 ja 10–15-aastaste laste osas 95,2 protsenti, kusjuures
väga halva tervisega on kõigis vanusegruppides alla protsendi lastest. Samas
olid Eesti näitajad vastavates vanusegruppides 92,4; 93,7 ja 89,9. Eesti alla
16-aastastest lastest on tervislik seisund halb või väga halb1,2 protsendil, koguni
6,9 protsendil on see vaid rahuldav ja 91,9 protsendil hea või väga hea. Eriti
muretsema peaks panema 10-15 aastaste kehv tervis, sest kui murdeealiste osas
on enam kui 10 protsendil terviseprobleeme, näitab see tõsiseid vajakajäämisi
nii tervishoius, sotsiaalsfääris kui ka preventiivses korrakaitses.
Sotsiaalne turvatunne ja kaitstud kodu.
5-9 ja 10-15 aastaste terviseprobleemides
peegeldub eelmise ja selle kümnendi algusaastate puudulik toetus peredele ning
suur vaesuspiiril elavate laste hulk. Kuigi viimased aastad on nii peretoetuste
osas kui ka omavalitsuste pakutavate teenuste vallas toonud edasimineku, siis
perepoliitikas tehtud vead maksavad end tagantjärele kätte. Selleks, et luua
vajalik materiaalne baas laste tervete ja rõõmsatena kasvatamiseks, tuleb
jätkata viimaste aastate trendi lastetoetuste tõusuks. Eriti oluline on viia
poliitilised loosungid tegelikkusse, sest pole ju meil ainsatki erakonda, mis
sõnades lastega peresid ei toetaks, ainult teod on nii mitmegi esmapilgul
tegusana näiva erakonna puhul visad järgnema. Võõrastav on vaadata valimiste
eel reklaame, kus 17 aastat võimul olnud erakond lubab nüüd, võimule saades,
teha perepoliitikas ära kõik, mille elluviimisega varem hakkama ei saanud.
Lapse tervis oleneb vajalike vitamiine ja
mineraale sisaldavast täisväärtuslikust toidust. Et seda kindlustada, tuleb
tagada kõigile peredele piisav materiaalne toimetulek. Selleks on hädatarvilik
suurendada ja luua täiendavaid toetusi nii paljulapselistele kui vähekindlustatud
peredele. Erilist tähelepanu tuleb pöörata üksikvanemate toimetulekule, kus
majanduslikule kitsikusele lisandub tihti üksi last kasvatava vanema
emotsionaalne surutis, millega hakkama saamiseks peaks leidma omavalitsustes
abi nii psühholoogi nõustamise kui õhtuse lapsehoiu teenuse võimaldamise abil.
Vaja on senisest enam mõelda ka puudega lapsi kasvatavatele peredele, kus
samuti on majanduslike probleemide kõrval sageli sootuks olulisem vaimne tugi
ja võimalus väsitavast hoolduskohustusest veidigi puhata. Me peame peredega
rohkem ja erinevaid toetusvahendeid kasutades tegelema, sest on tähtis, et iga
perekonnas või üksikvanema kasvatatav laps jõuaks täisikka terve ning reipana.
Kui rääkida konkreetsetest meetmetest,
mida saaks kohe rakendada, siis on nendeks kindlasti esimese ja teise lapse
toetuse tõstmine 100 euroni ja lasterikka pere toetuse kasvatamine 3-6 lapse
puhul 500 euroni ning 7 ja enama lapse puhul 600 euroni kuus. Raha selleks on
riigieelarves võimalik leida, küsimus on pelgalt prioriteetides.
Eestis oleme harjunud sellega, et haridus
kuni gümnaasiumi lõpuni on tasuta, ent ettevalmistuse eest kooli astumiseks,
ehk siis lasteaiakoha eest, tuleb vanematel rahakotti kergendada. Kindlasti on
siin koht, kus saaks kärpida lapsevanemate kulutusi riigile uute kodanike
kasvatamisel. Lasteaed peab pakkuma mudilastele eelharidust tasuta ning nagu
koolikulud tuleb ka lasteaedade ülalpidamisega kaasnevad väljaminekud katta
riigieelarvest. Selle juures on
elementaarne ka tasuta kooli- ja lasteaiatoit ning vanemate rahakotist sadu
eurosid nõudvate õppevahendite võimaldamine riigi kulul lasteaiast gümnaasiumi
või kutsekooli lõpuni. Lapsed on meie ühine tulevik ja miks ei peaks riik
nendesse siis rohkem investeerima!
Lapsi kasvatavad vanemad ning üksikvanemad
vajavad vahel õhtuti ja nädalavahetustel veidigi hõlpu ning kui leidub toredaid
vanavanemaid, kes on valmis lastelastega lustima, kuni emad-isad veidi
peremuredest puhkavad, võiks neid riigi poolt antavate soodustustega
motiveerida. Lastelaste hoidmine on töö ja kui seda tehakse vabatahtlikena,
siis väike preemia selle eest poleks ju kurjast.
Sport
iga mudilase ja lapseni.
Lastes ja noortes tervislike eluviiside
kujundamisel on oluline roll spordil. Nii tulemussport kui ka tervisesport
vajavad riigipoolset suuremat tähelepanu. Spordialaliidud peavad olema
huvitatud noortespordi arendamisest ning selleks on tarvis riiklikult
rahastatud programmi, mis võimaldaks vajalikku toetuse mitte üksnes tippudele,
vaid kõigile noortespordis kaasalööjatele. Spordialaliitude tegevus ei tohi
sealjuures piirduda vaid Tallinna ja teiste suuremate linnadega. Riigi toetatud
noorsoosport peab jõudma igasse Eestimaa paika.
Muidugi on otsustav roll noorte
sporditegevusse kaasamisel koolispordil. Kaardistada tuleb koolide võimalused
erinevate spordialade harrastamisel ning õpilaste üldfüüsilise arengu
tagamisel. Ideaalis peaks igal koolil olema spordisaal, staadion, ujula või
võimalus spordiplatsi ja ujulat lähinaabruses kasutada. Noorsoospordi
edendamisel tuleb tihendada koostööd omavalitsustega, mis avaksid oma haldusala
lastele spordiringe ning soodustaksid eralagatust taoliste treeningrühmade
loomisel. Vähemalt ühe spordiringi külastamine peaks olema lapsele tasuta,
edaspidi võiks kaaluda ka suurema arvu treeningrühmade finantseerimist
omavalitsuse eelarvest, seda esmajoones paljulapseliste perede puhul. Nii
aitame lapsi end tervemaks ja rõõmsamaks sportida.
Pere
turvalisus ja preventsioon.
Paljude laste puhul on terviseriskide
allikaks ebastabiilne kodune olukord, aga ka varane kokkupuude mõnuainete ning
alkoholiga. Meie kohus on parandada preventiivset tööd nii kodus turvatunde
tagamiseks, kui ka tänavakuritegevuse ja narkokaubandusega võitlemiseks.
Politsei ressurssi koduvägivallaga
tegelemisel, samuti lastega seotud alkoholiseaduse rikkumiste ning
narkokaubanduse ohjeldamisel tuleb tõhustada. Vahepealsetel aastatel politseis
toimunud kärbetega tekitatud võimekuskriis tuleb kiiresti korvata. Oluliselt
peab paranema ka omavalitsuste lastekaitse ning perenõustamise alane
suutlikkus, milleks on otstarbekas töötada välja pikaajaline programm, tagades
sellega seotud kulude katmise riigieelarvest.
Eesti noorte tervise hetkeolukorra ja
sellega seonduvatest riskide üle võiks Eurostati uuringu valguses pikalt
arutleda, ent tõelist läbimurret Eesti laste ja noorte tervise näitajates
saavutab üksnes tegudega. Sestap siis toetagem õiglast riiki, kus saadakse aru,
et rikkusega, milleks on meie lapsed ja noored, ei tohi ükskõikselt ringi käia.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar