Tänapäeval ei saa ükski poliitik üle ega
ümber kaasamise teemaatikast. Enne valimisi on alanud lausa võistlus, kes
poliitikutest jõuab rohkem kaasata erinevaid vanuse, huvi ja kogukondlikke
gruppe.
Milline elukas see kaasamine õigupoolest
on ja kas sellega soovitakse tegeleda ka peale 3. märtsi – need on kaks
küsimust, mis peaksid meid huvitama rohkem, kui
õhinapõhise poliitneiu kohtumine pensionäride ja emadega ühe erakonna
veidi lohisevates valimisklippides.
Kaasamispoliitika
sai eluõiguse läbi omavalitsuste.
Kogukondade ja huvigruppide kaasamisele
hakati Eestis suuremat tähelepanu pöörama peale seda, kui 2002. aastal
sõnastati kodanikuaktiivsuse tõstmiseks ja demokraatia tugevdamiseks mõeldud
Eesti Kodanikuühiskonna Arengu Kontseptsioon (EKAK), millega loodeti panna
paika avaliku võimu ja kodanikeühenduste koostööpõhimõtted ja vormid, millest
omakorda kesksemana toodi välja kodanike ja kodanikeühenduste kaasamine avaliku
tasandi otsustusprotsessidesse ja otsuste teostamisse. Siiski jäi kaasamine
aastaiks pigem poliitikagurude mõttemänguks, ent seeme oli pandud idanema ja
aegamisi hakkas see eelkõige omavalitsuste haldusalasse idusid ajama. Suure
panuse selleks andsid ajalooliste linnaasumite kogukondlikud seltsid, mis
suutsid oma hääle laiemalt kuuldavaks teha.
Tänaseks on Tallinna Linnavalitsusest
saanud üks kodumaise kaasamispoliitika eestvedajaid ning paljus just tänu
Tallinna valitsemises juurutatud kaasamisprotseduuridele, on see jõudsalt kogu
riigis positsioone võtmas.
Linnavõimule oli kogukondlik kaasamine
loomulik areng, kuna seadus näeb kaasamist ette planeeringute menetlemises.
Niisiis oli tegemist tuttava teemaga, millega linn ka kenasti haakus. Praegu ei
kujuta Tallinna volikogu tööd ette ilma erinevate huvigruppide esindajate
komisjonidesse kaasamiseta ja linnajuhtimist ilma Positiivse Tallinna programmi
kaasava eelarveta. Positiivse Tallinna ettepanekuid on viidud ellu kõigis
linnaosades. Sellest on saanud osa iga-aastasest eelarveprotsessist. Linnaosade
elanike ideede ja ettepanekute põhjal koostatud Tallinna linna positiivne
programm aastateks 2018-2022 hõlmab linna eelarvest 5-6%. Vähemoluline pole ka
elanike võimalus osaleda linna arengukava koostamisel. Kahjuks on nii
Positiivse Tallinna ideekorjes kui teistes kaasamisvõimalustes osalejate arv
jäänud siiski marginaalseks, moodustades vaid mõne protsendi elanikkonnast.
Siin tuleb kõigil poliitikutel kõvasti nuputada, kuidas suurendada oma kodukoha
käekäigust huvituvate aktiivsete inimeste hulka.
Muidugi pole see üksnes Tallinna ja Eesti
teema. Kui rääkida omavalitsuse kaasavast eelarvest, mida esmakordselt hakati
kasutama pea kolm aastakümmet tagasi Brasiilias ja mida täna rakendab enam kui
1500 omavalitsust 40 riigis, siis osalemise poolest jääb see
tagasihoidlikumaks, kui võiks eeldada. Näiteks Pariisis, kus osalemine kõige
aktiivsem ja igal aastal jagatakse rahva soove arvestades lausa 75 miljonit
eurot, kõigub eelarvearuteludes sõna sekka ütlejate arv 8% piirimail. New
Yorkis on kaasava eelarve summa näiteks 12 miljonit ja läinud aastal
esmakordselt klubiga liitunud Helsingis 4 miljonit eurot ning ka kaasatud
elanike arv jääb seal märksa madalamaks.
Eesti
õpib ja areneb.
Alates aastast 2012 hakati kaasamisele
tõsist tähelepanu pöörama riigi tasandil, kui Riigikantselei koostas esimese
tegevuskava avatud valitsemise partnerluses osalemiseks. Neljanda kaheaastase
tegevuskava 2018-2020 eesmärkideks on suurendada kaasamist ja läbipaistvust
poliitika kujundamisel nii riigi kui ka kohalikul tasandil. Selleks
valmistatakse ette kaasavat poliitika kujundamist toetava uue eelnõude
infosüsteemi lähteülesanne ning toetatakse koolituste ja nõustamisega kaasamise
varasemaks ja sisulisemaks muutmist. Kohalikul tasandil toetatakse avatud
valitsemise tegevuskavade väljatöötamist ja rakendamist ning avalike teenuste
tasemete võrdleva kasutajasõbraliku avaliku vaate loomist. Varasemast
jätkatakse Riigikogu avatuse suurendamisega, samuti arendatakse
osalusdemokraatiat edasi hariduses.
Eesti näeb ligi kaheksakümne avatud
valitsemise partnerluses osaleva riigi seas välja edukas ning sihiteadlik, ent
tegelik asjade seis taandub siiski tõsiasjale, et mugavus, enda võimaluste
alahindamine, usaldamatus ja eelarvamused tõrjuvad valdavat osa inimestest
pakutavast partnerlusest kõrvale ja nii, vaatamata lennukatele kavadele ja
deklaratsioonidele, jääb paljude kodanike kaasavaks ettevõtmiseks üksnes
valimistel osalemine, ning sedagi ca pooletel hääleõiguslikest kodanikest.
Sellest lähtudes näen nii märtsis valitava
Riigikogu kui omavalitsuste suurimat ülesannet leida järgnevail aastail
võimalused, kuidas tuua inimesed otsustusprotsessi juurde, panna nad uskuma, et
meie riigis on tõepoolest igaühe arvamus tähtis ja iga inimest peetakse
oluliseks ka peale seda, kui hääl ühe ehk teise erakonna toetuseks antud.
Kaasav poliitika on võimas vahend
ühiskonna konsolideerimisel ja kõigi ebamugavate teemade pingevabal
lahendamisel, muutudes selleks siiski vaid juhul, kui usaldus poliitikute ja
elanike vahel lubab tõeliselt ja ilma umbusuta õiglase Eesti eest tegutsema
asuda.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar