President Kersti Kaljulaid leidis linnade
ja valdade päeval peetud kõnes, et omavalitsuste rahadega välja antud lehtede
näol on tegemist turu solkimisega. Samas jättis ta tähelepanuta tõiga, et meie
ajakirjandusturul on hämmastavalt palju solki ja selles saab süüdistada üksnes eraväljaannete
omanikke ja juhtivtoimetajaid, kes näivad siiralt uskuvat, et Eestis on
võimalik turgu valitseda üksnes kollast materjali tootes. Omavalitsusi, kes enda
väljaandeis keskenduvad kohalikele uudistele, on siiski patt solgitootmises
süüdistada. Siit ka vastuväide kogu turu solkimise jutule. Omavalitsused on
lihtsalt sunnitud andma välja oma ajalehti, et kohalikud uudised jõuaksid
elanikeni, kuna erameediat huvitavad uudiste asemel pigem külajutud.
Piirilinna Gorod kaebab reklaamiraha röövimise üle.
Piirilinna Gorod kaebab reklaamiraha röövimise üle.
Seekordse lahingu munitsipaalmeedia vastu
käivitas Narva ajaleht Gorod, mille omanikud pole sugugi rahul olukorraga, kus
linnameediasse müüakse reklaami rohkem ja odavama hinnaga kui nende
väljaandesse. Gorod nõuab munitsipaalmeediale reklaamimüügi keelu kehtestamist
ning on suutnud tänu heale lobitööle ning presidendi narvahuvile kindlustada
endale ka Eesti Ajalehtede Liidu (EALL) toetuse. Liidu tegevjuhi Mart Raudsaare
arvates pole õigustatud, et omavalitsused teevad massiivseid infolehti ja erameediale
truu ajakirjandusametnik väljapääsuna riiklikku regulatsiooni, mis keelaks
munitsipaalväljaandeid raha eest reklaami avaldamast.
Kogu EALLi ärevuse taga peitub tõsiasi, et
paljudes piirkondades on omavalitsusväljaanded saavutanud lugejate seas
eralehtedest suurema populaarsuse ja leviku. Muidugi on õige, et kohalikke
väljaandeid levitatakse reeglina tasuta ning rahastatakse osaliselt
omavalitsuse eelarvest, ent siiski annab lehtede populaarsus tunnistust ka
tugevast sisust. Pole mõtet süüdistada omavalitsusi, et nad mängivad
ajakirjandust. Paljudes kohtades ongi omavalitsuslehed ainus ja tõeline
kohalikku uudist tootev ajakirjandus, mida pole mõtet alavääristada. Rääkides
põhjustest, miks reklaamiandja omavalitsusmeediasse kipub, siis pole põhjust
kahtlustada, et ta on rumal ja põletab asjata raha. Kui reklaamiandja soovib
oma reklaami viia eraomanduses Gorodi, või mõne muu erakapitalil toimiva
väljaande asemel munitsipaalväljaandele Narva Leht või mõnele muuule
omavalitsustrükisele, siis on reklaami avaldamine seal tema jaoks atraktiivsem
ning näiteks Narva kaasuses jõuab see linnalehe abil, erinevalt üksnes vene
lugejale suunatud Gorodist, ka väikesearvulise ent tegusa Narva eestlaskonnani.
Muidugi on medalil, mis seal varjata, ka
teine külg. Kohalikud lehed saavad toetust omavalitsuse eelarvest ning
vastavalt müügi edukusele, kaetakse osa väljaandmiskuludest reklaamituludega.
On suhtumise küsimus, kas kohalike lehtedega tuleks käituda sarnaselt riigi
ringhäälinguga, kust reklaam on kõrvaldatud, pannes kogu lehtede
väljaandmiskulu kohaliku eelarve kanda ja kinkida reklaamiraha eraettevõtjale.
Teatud poliitiliste jõudude jaoks on see ainuvõimalik, ent kas ka ainuõige?
Minu arvates poleks selles midagi
taunitavat, kui reklaami vajavad ettevõtjad annavad oma panuse kohalike uudiste
jõudmiseks elanikeni. Kriitikat ei kannata Mart Raudsaare mõte, et kohalikus
meedias peaks kogu reklaami avaldatama tasuta. Kui reklaamiandjale nii lahke
kingitus teha, jäävad Gorodi taolised üllitised ju puhta kuivale!
Riigikogu
ei peaks sekkuma reklaamirahade jaotamisse.
EALL saatis riigikogu
riigieelarve kontrolli erikomisjonile kirja, milles nõuab seadusandja sekkumist
Narva ajalehetülisse ning pikemas perspektiivis kohalikele
omavalitsusväljaannetele reklaamimüügi keelu kehtestamist. Jääb üle vaid loota,
et riigikogu komisjonil jätkub tervet mõistust mitte asuda keeldude-käskude abil
lahendama piirilinna ajakirjandustüli. Goriod võiks end väljaandena tõestada
nagu on end tõestanud näiteks eraõiguslik Põhjarannik, mis on suutnud tänu
korralikule sisule ja tegusatele ajakirjanikele säilitada nii lugejaskonna kui
ka reklaamitulu. Küsimus on kvaliteedis, mitte omavalitsuste pitsitamises selle
nimel, et erameediale lahedamat äraelamist kindlustada.
Kohalikud
lehed tuleb ühendada lahti erakondlikust propagandast.
Milles tuleks aga kindlasti jõuda
poliitilisele konsensusele, on kohalike lehtede eraldamine erakondlikust
poliitikast. Sellest patust, et kohalik leht püütakse teha võimul oleva
erakonna häälekandjaks, pole prii ükski omavalitsustes tegutsev erakond.
Tallinnas on tehtud märgatavaid edusamme, et meie linnaosalehed, rääkimata
Pealinnast, üha enam vabastada erakondlikust kallutatusest. Ajad, mil ühes
lehes võis näha kaheksat linnaosavanema fotot, on jäänud ajalukku. Just siin on
koht, milles tuleks omavalitsusmeediast rääkides jõuda ühistele seisukohtadele
ning kehtestada heade tavade koodeks. Iga omavalitsusväljaanne peaks eelkõige
keskenduma kohaliku elu kajastamisele, käsitledes ka kitsaskohti ning
kritiseerides vajadusel vallavanemat või linnapead. Selleks tuleks toimetustele
või toimetajale tagada piisav vabadus ja kaitse ametnike rünnakute eest.
Nähtavasti aitaks, kui lehte väljaandva inimese võtaks tööle ja vabastaks
erinevate poliitiliste jõudude esindajatest ja avaliku elu tegelastest koosnev
loovkoda, millel oleks ka ainsana õigus teha ettepanekuid lehe sisu kohta.
Eestis säilib ja sedamööda, kuidas
erameedia kolletub, isegi kasvab, vajadus kohalike lehtede järele, mis
valgustavad paikkondlikke sündmusi ning elu linnades, linnaosades ja valdades.
Heale teavitavale ajakirjandusele on alati kohta ning jätkub ka reklaamiraha,
mida jagada. Turule sattunud solki ei päästa aga ükski tsensuur ega reeglite
karmistamine.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar