Valimiste eel jagavad erakonnad lubadusi
parandada eakate toimetulekut, keskendudes peamiselt pensionite tõusule.
Muidugi on pensionite erakorraline tõus hädavajalik ning selle teostav erakond
pälvib valdava osa ühiskonna toetuse. Samas on jäänud tähelepanuta veel üks
võimalus eakate toimetuleku parandamiseks, milleks pole tarvis leida raha
eelarvest, vaid piisab üksnes kehtivate normide muutmisest. Mõtlen siin
käsimüügiravimite turustamist toidukauplustes. Sellest on pikalt räägitud, ent
lahenduseni pole tänu mõjukate ravimimüüjate lobile jõutud.
Tänu
ravimimüüjate monopoolsele seisundile on ravimid kallid.
Ravimihinnad on meil võrreldes teiste
Euroopa riikidega, kus sissetulekud märgatavalt suuremad, üle mõistuse kõrged.
Suurbritannias maksab paratsetamool viis korda vähem kui Eestis. Kui võrrelda
üle 5 euro maksvaid palaviku, nohu ja köha ravimeid Saksamaal, Taanis ja
Rootsis pakutavaga, võib jahmatusega tõdeda, et paljud sellised rohud saab neis
kõrge elatustasemega riikides kätte alla eurose hinnaga. Meie ja Euroopa muude
riikide ravimite hinnad erinevad lausa kordades.
Mis on siis loonud taolise ebaloomuliku
olukorra? Põhjus on müüjate monopoolne seisund. Vaba konkurentsi puudumisel on
monopoolset seisundit omavatel ettevõtetel võimalik hinnad lakke kruvida.
Ebatervele olukorrale ravimiturul on juhtinud tähelepanu ka konkurentsiamet,
ent jäänud võitluses vaba turu eest seni kaotajaks.
Juba kümne aasta eest esitas
konkurentsiamet toonasele majandusministrile Partsile ettepanekud
konkurentsiolukorra parandamiseks ravimiturul, ent praktilist tegevust sellele
ei järgnenud. Konkurentsiamet leidis, et käesolevaks ajaks väljakujunenud
turustruktuur ravimiturul ning käsimüügiravimitele kohaldatav hinnaregulatsioon
ei motiveeri ettevõtjaid pakkuma ravimikasutajale parimat ning soodsaimat
valikut. Tänaseks pole olukord karvavõrdki muutunud.
Käsimüügiravimid
vabamüüki.
Kuni meil kehtib regulatsioon, et
ravimeid võivad turustada üksnes apteegid, pole hindade alanemist loota.
Eelpoolmainitud kirjas leiab konkurentsiamet: Seoses koondumistehingutega ravimimüügi
valdkonnas, analüüsis Konkurentsiamet 2007 – 2008. aastatel olukorda
ravimiturul. Uuringute tulemusel selgus, et suurimate turuosaliste vertikaalse
integreerituse tõttu, st üks ja sama kontsern tegutseb erinevatel ravimite
turustamise tasanditel ning tulenevalt apteegikettide seotusest ravimite
hulgimüüjatega, kuulub kahele ettevõtjale ligikaudu 80% - 90% kogu ravimite
turustamisest Eestis. Ravimite turustamise all on siinjuures peetud silmas
äritegevust alates ravimite riiki sisseostmisest kuni apteekidest
lõpptarbijateni väljastamiseni. Mainitud suure turuosaga ettevõtjateks on AS
Magnum ja Tamro Eesti OÜ.
Käsimüügiravimite
tarbijale normaalsete hindadega võimaldamiseks, tuleb monopol lõhkuda ning
selleks on lihtsaim võimalus lubada ravimid müügile toidupoodidesse.
Retseptiravimid jääksid muidugi apteekide osaks. Vastuväide, et toidupoes
puudub pädevaid juhiseid jagav farmatseut, pole veenev, sest lihtsa
valuvaigisti või köharavimi puhul pole eraldi nõuannet tarvis ning igas
ravimikarbis on ka põhjalik juhend, kuidas antud medikamenti tarbida. Kui
kaubandusketid saavad endale ravimite müügiõiguse, alanevad
konkurentsiolukorras hinnad ning kindlasti suureneb ka ravimite valik, mida
monopoolsed ravimiturustajad ei vaevu tagama. Samal seisukohal on ka
Konkurentsiamet, kirjeldades olukorda järgmiselt: Konkurentsiameti hinnangul parandaks käsimüügiravimite vabam
turustamine konkurentsiolukorda, mille tulemusel omakorda laieneks nii
käsimüügiravimite valik kui ka alaneks üldine hinnatase. Konkurentsiameti
ettepaneku oponendid on avaldanud seisukohta, et liiga tugev konkurents võib
mõjuda kahjulikult ravimite kvaliteedile, kuna võitluses soodsama hinna nimel
võidakse teha järeleandmisi kvaliteedis. Selline väide ei lähe kokku aga
tegeliku olukorraga ravimite turustamisel. Ravimite valik, mida on lubatud müüa
ehk legaalsete ravimite valik on piiratud nendega, mille turustamiseks on antud
müügiluba. Müügiloa taotluse menetlemise põhjalikkus tagab ravimi kvaliteedi
ning ohutuse ravimikasutajatele. Seega puuduvad legaalsete ravimite seas
ebakvaliteetsed ravimid.
Nagu
konkurentsiameti uuringust selgub pole Eesti turul saada ca 10% müügiloaga
ravimitest ning puudub koguni 60% Euroopa Ravimiameti müügiluba omavatest
ravimitest. Konkurents ravimiturul lõpetaks selle ebaloomuliku olukorra.
Võtkem teistest õppust.
Ravimite
turustamine toidupoodides pole midagi uut. Kogu Euroopa teeb nii ning naudib
taskukohaseid ravimihindu. Norras saab käsimüügiravimeid kõigis toidupoodides,
Soomes, Hollandis, Ungaris ja Poolas supermarketites ja bensiinijaamades,
Saksamaal supermarketites. Suurbritannias, Tšehhis, Rootsis võib
käsimüügiravimeid müüa iga seda sooviv ettevõtja. Erandina paistab välja äärmiselt
range regulatsiooniga Eesti, kus ravimitega kauplemise õigus on ainult
apteekidel, mida näiteks paljudes maapiirkondades pole. Ravimite jõudmine
toidupoodidesse rõõmustaks ka maainimesi.
Aeg on lõpetada Eesti inimesi
kooriv monopol ravimiturul. Olgu uue riigikogu esmaseks ülesandeks viia
seadustesse sisse parandused, mis võimaldavad ravimite müüki toidupoodides,
langetades seeläbi hinda ning parandades kättesaadavust.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar